Kiedy mieszkańcy Nowej Huty będą korzystać z Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej?

Przystanek kolejowy na os. Piastów? A może pasażerska linia kolejowa Dworzec Główny PKP - Czyżyny - Plac Centralny? To możliwe i tego domagają się radni.

O przyspieszenie przygotowań do uruchomienia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej zaapelowali do rządu, marszałka województwa małopolskiego, prezesa Kolei Małopolskich i prezydenta miasta Krakowa. Dwie rezolucje w tej sprawie przygotowali radni PiS, ale zyskały one poparcie wszystkich klubów.

 

O możliwości wykorzystania istniejących torów kolejowych na terenie nowohuckich dzielnic i dobudowie kolejnych odcinków linii kolejowych mówi się od dawna. Trzy lata temu wykonano studium dla rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na terenie Krakowa. To w tym dokumencie pojawiła się propozycja przystosowania do ruchu pasażerskiego linii kolejowej do Nowej Huty, wykorzystywanej do przewozów towarowych. Chodzi o szlak kolejowy z Nowej Huty przez Luboczę, os. Piastów, Prądnik Czerwony i Biały,al.29 Listopada i ul. Prądnicką.



Według Włodzimierza Pietrusa szczególnie istotny dla tej linii będzie przystanek kolejowy na os. Piastów. – Dzięki niemu dwie dzielnice – Mistrzejowice i Bieńczyce – miałyby dostęp do szybkiej kolei, pozwalającej dotrzeć do centrum miasta w kilkanaście minut- mówił radny PiS podczas sesji.

 

Jednak w pierwszej kolejności wykorzystywane byłby tylko istniejące przystanki – w Batowicach, Luboczy i Ruszczy. Rosnące zainteresowanie pasażerów taka trasą wymusiłoby wybudowanie następnych przystanków, w tym ten w rejonie os. Piastów.

 

W jednej z przyjętych przez radnych rezolucji mowa jest także o „przygotowaniu działań zmierzających do wykupu terenów niezbędnych do przebiegu przyszłej linii SKA: Kraków Główny -Czyżyny/Łęg – Plac Centralny im. Ronalda Regana”. Ta linia byłaby szczególnie ważna dla mieszkańców nowych bloków w rejonie ulicy Sołtysowskiej. I o niej mowa jest od kilku lat. Dziś tory dochodzą do elektrociepłowni, trzeba by je przedłużyć do Placu Centralnego, co spadłoby na barki albo samorządu województwa, albo Polskich Linii Kolejowych. Trzeba by też wybudować kilka przystanków, za co odpowiadałoby miasto.

 

Wciąż nie wiadomo jednak, kiedy te plany mogą się urzeczywistnić. To dlatego radni zaapelowali o przyspieszenie przygotowań do zwiększenia obsługi komunikacyjnej przez Szybką Kolej Aglomeracyjną, zwłaszcza na terenie Nowej Huty.

 

Fot. malopolska.pl




Polecane Video

Komentarze

Nie dodano jeszcze komentarzy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze Wiadomości

Najczęściej czytane