Czy zielonym terenom wokół pasa startowego w Czyżynach grozi zabudowa?

W związku z budową Centrum Nauki Cogiteon teren obok pasa startowego dawnego lotniska Rakowice - Czyżyny przejdzie ogromna metamorfozę. Niebawem powstanie droga dojazdowa, której przeprowadzenie niekoniecznie podoba się mieszkańcom.

Przy Alei gen. T. Bora-Komorowskiego do 2022 roku ma powstać Centrum Nauki, które będzie obiektem światowej klasy porównywalnym z Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku i Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.

 

Chociaż w planach Centrum nie zabraknie zieleni, wśród której będzie można odpocząć i spędzić czas z najbliższymi, mieszkańcy obawiają się o tereny zielone przylegające do obiektu.  Zarząd Dróg Miasta Krakowa rozstrzygnął przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej drogi, która ma umożliwić dojazd do budynku Cogiteonu.

 

Droga ma łączyć ul. Stella-Sawickiego z ul. Życzkowskiego i osiedlem Akademickim, a następnie prowadzić do działek, na których powstanie budynek centrum nauki. Ze względów bezpieczeństwa urzędnicy z ZDMK ze względu na powstałą estakadę wykluczyli wcześniej możliwość wjazdu od strony al. Bora-Komorowskiego.

 



 

Tunel, zamiast drogi naziemnej

 

Poprowadzenie drogi dojazdowej do Centrum Nauki w dotychczas proponowanej wersji nie podoba się mieszkańcom Czyżyn.  Droga przebiegająca tuż pod oknami mieszkańców osiedla Akademickiego i Skarżyńskiego odcięłaby nie tylko mieszkańców okolicznych osiedli, ale też mieszkańców pobliskiego Osiedla Oświecenia od terenów zielonych dawnego lotniska. Niewątpliwie uszczupliłaby także tereny zielone w tej okolicy. Bliskość drogi od pasa startowego, który został wpisany do rejestru zabytków także przemawia na niekorzyść takiego rozwiązania.

 

Jakub Łoginow z  klubu „Kraków dla Mieszkańców” obawia się że takie poprowadzenie drogi dojazdowej spowoduje totalną i natychmiastową zabudowę okolicznych działek, gdyż nadal w tym miejscu nie ma planu zagospodarowania miejscowego.  W związku z licznymi wątpliwościami w sieci dostępna jest petycja – protest mieszkańców, którą podpisało już prawie 2000 zainteresowanych.

 

Osoby, które ją podpisały apelują o utworzenie układu drogowego do MCN Cogiteon od strony ul. Bora-Komorowskiego lub w tunelu od strony ul. Życzkowskiego pod pasem startowym. Wariant tunelowy, to zwiększenie budżetu ze 150 do 160 milionów złotych rozkładając to na kilka lat. To niewielki koszt umożliwiający zachowanie terenów zielonych.



Wykupmy tereny i utwórzmy park!

 

Wykup terenów zielonych w pobliżu Cogiteonu  na cele parkowe wydaje się bardzo dobrym rozwiązaniem. Tym bardziej, ze jest to jedno z ostatnich miejsc w tej części Krakowa, gdzie istnieje jeszcze możliwość utworzenia naprawdę dużego parku, o powierzchni przekraczającej 50-60 hektarów.

 

Są już pomysły na zagospodarowanie „Krakowskiego Central Parku” oddając go w zarząd którejś z jednostek wojewódzkich. „Może on mieć postać kamiennego obrysu granic województwa z naniesionymi konturami rzek, miast, gór, lasów oraz parków narodowych i krajobrazowych naszego regionu.” – czytamy w petycji mieszkańców. Pomysłów na pewno byłoby dużo, na początku jednak ważne jest by działki, o których mowa zostały wykupione przez miasto, nie deweloperów, dla których teren ten jest bardzo atrakcyjny.

 

Zdj. Cogiteon

 

Rozstrzygnięto przetarg na wykonawcę Małopolskie Centrum Nauki Cogiteon w Czyżynach

Rozpoczęcie budowy na dziś wstrzymuje postępowanie wszczęte przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wpisanie do rejestru zabytków działek, z których część obejmuje teren pod przyszłe centrum nauki. Przedstawiciele władz Małopolski złożyli odwołanie od tej decyzji do Generalnego Konserwatora Zabytków przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Małopolska konserwator zabytków Monika Bogdanowska tłumaczy, dlaczego zdecydowała się wszcząć procedurę […]

1 komentarz

 

 

Polecane Video

Komentarze

Ula 18.01.20, 11:15:01

My mieszkańcy Krakowa powinnismy zrobic wszystko co w naszej mocy, aby nie zmieniać parku zieleni w niepotrzebna ulice. Niestety wszelka zieleń w mieście zbyt często traktowana jest drugoplanowo, jako dodatek do miejskiej zabudowy. Nie można każdego metra kwadratowego przeliczać na wątpliwy zysk (tylko kasę). Mieszkańcy Krakowa potrzebuja parków zieleni i miejsc wyciszenia, spotkań rodzinnych bez transportu samochodowego (spalin).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze Wiadomości

Najczęściej czytane